Nieuw: Lamborghini Urus SE



Lamborghini Urus SE
Woensdag 24 april werd de nieuwe Lamborghini Urus SE onthuld. Nog niet helemaal elektrisch maar het is wél een plug-in hybrid. Hiermee is het de 2e hybride van Lamborghini, naast de Revuelto.

Motor

Gelukkig is de twinturbo 4.0L-V8 behouden, al is hij teruggeschroefd van 650 pk naar 620 pk. Het totale vermogen is echter flink hoger dankzij de elektromotor: 800 pk! Helaas zorgt de elektromotor ook voor een gewichtsverhoging van meer dan 350kg t.o.v. de Urus S maar aan de andere kant accelereert hij wel 0,1 seconde sneller naar de 100 km/h. Ook de topsnelheid is met 12 km/h toegenomen. Wat betreft het bereik zou je 60 km volledig elektrisch moeten kunnen rijden. (Zie onderaan de specificaties)
Lamborghini Urus SE back

Design

Niet alleen de motor is veranderd, maar ook het design is hier en daar aangepast. Het meest opvallend zijn de nieuwe koplampen en de verlengde motorkap. Aan de achterkant is dat het brede rooster onder de achterlichten. Daarnaast zijn de diffuser en de spoiler verbeterd, samen zorgen ze voor maar liefst 35% meer downforce! Lamborghini zegt dat de nieuwe achterkant geïnspireerd is op de Gallardo. Aan de binnenkant zijn de veranderingen beperkt. Alleen wat basisdingetjes zoals een groter infotainment scherm (12,3 inch) zijn nieuw. Overigens is dit wel gebaseerd op de Revuelto.
Lamborghini Urus SE interior

Concurrentie

In de super SUV klasse vinden we de Ferrari Purosangue, de Aston Martin DBX, de Audi Q8, de Porsche Cayenne en de Mercedes-AMG G-wagon. Nou vallen de Purosangue, DBX en G-wagon al snel af als je hybride wilt rijden. In de overblijvende modelseries komen we dan uit op de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid GT Package en Audi SQ8 Sportback E-Tron. De laatste loopt dan toch echt achter op het gebied van exclusiviteit en performance waardoor de Cayenne Turbo E-Hybrid GT Package als grootste concurrent beschouwt kan worden. 
Porsche Cayenne Turbo E Hybrid GT
Wat betreft performance is de Urus SE sneller: de topsnelheid ligt 8 km/h hoger, en de acceleratietijd van 0-100 km/h is ook 0,2 seconden sneller. Dat komt deels omdat de Urus 61 pk meer heeft. Echter heeft de Cayenne een groter elektrisch bereik van maar liefst 22 km meer en ook heeft hij 150 Nm koppel extra. Ze zijn dus erg aan elkaar gewaagd wat betreft specificaties. De prijs moeten we nog even afwachten maar design zal ongetwijfeld een grote factor worden bij je keuze.

Specificaties

De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend maar dat zal uitkomen rond de €250.000.
  • 0-100 km/h: 3,4 sec
  • 0-200 km/h: 11,2 sec
  • Topsnelheid: 312 km/h
  • Vermogen: 800 pk
  • 100-0 km/h: 33,5 m
  • Max koppel: 800 Nm
  • Max rev: 6800 rpm
  • Elektrisch bereik: 60 km
  • Accu capaciteit: 25,9 kWh

Image credits - Cayenne: Porsche, de rest: Lamborghini