Koenigsegg CC serie

Het verhaal van Koenigsegg is ooit begonnen bij het lanceren van het CC prototype. Daarna is daar eerst nog flink op door geïnnoveerd voordat de Agera werd onthuld. Dit artikel zal precies uitleggen hoe die CC serie is opgebouwd en wat de exclusiefste exemplaren daaruit zijn.

We gaan terug naar 12 augustus 1994, toen Christian von Koenigsegg zijn legendarische automerk oprichtte. 2 jaar later werd het CC prototype voor het eerst getoond, tijdens een raceweekend op het circuit van Anderstorp. Er werden direct hoge ogen mee gegooid, de CC was namelijk de snelste van alle deelnemers en versloeg onder andere de Lamborghini Diablo. Naast de performance waren het gemakkelijk afneembare dak en de ondertussen kenmerkende dihedral deuren erg opvallend. Destijds was dit ongezien en werden auto's die we nu iconisch vinden, zoals de Ferrari F50, op deze gebieden verslagen. Toch was het nog een prototype met een aantal verbeterpunten. De proporties klopten nog niet helemaal en er werd een motor gebruikt van Audi. Wel was het gelukt om Koenigsegg op de kaart te zetten.
CC protototype

In 2000 liet Koenigsegg weer van zich horen: op de Paris Auto Show werd de CC8S (6 stuks) onthuld. Deze keer was er meer aandacht besteed aan de proporties en produceerde ze hun eigen motor, al was hij gebaseerd op een V8 van Ford. Daarnaast was de monocoque nu helemaal van carbon i.p.v. voor de helft. De CC8S werd goed ontvangen door het publiek en verdiende meerdere prijzen, bijvoorbeeld het Guinness wereldrecord voor de meest krachtige productie motor en Top Gear noemde het de beste supercar van 2004 waarmee auto's zoals de Pagani Zonda werden verslagen. 
CC8S: topsnelheid = 390 km/h en 0-100km/h = 3,5 seconden

Het zat echter niet allemaal mee, de fabriek in Margretetorp ging namelijk in vlammen op. Alle werknemers overleefde het maar van vele schetsen en archieven bleef niets over. Toen had Koenigsegg wel even een groot probleem maar gelukkig vonden ze in datzelfde jaar (2003) een nieuwe faciliteit, op een vliegveld in Ängelholm. Vroeger was dit van een Zweedse straaljager eenheid, de Ghost Squadron, geweest. Hun logo was een spookje en hun slogan was "The show must go on", beide zijn overgenomen door Koenigsegg als tribuut aan de Ghost Squadron. 
Ghost Squadron straaljager

In 2004 werd de opvolger van de CC8S bekend gemaakt, de CCR (14 stuks). Dit werd gedaan op de Geneva Motorshow. In feite was dit een behoorlijk geüpgradede versie van de CC8S. Een jaar later vond er een heel bijzonder moment plaats: destijds was de McLaren F1 de snelste productieauto met een topsnelheid van 386km/h maar de CCR zette een snelheid van 388km/h neer op Nardo! Momenteel staat er een te koop in Engeland (Super Vettura) met een vraagprijs van €2,27 miljoen.
CCR: topsnelheid = 395km/h en 0-100km/h = 3,2 seconden

In 2006 was het volgende model al weer klaar, de CCX (30 stuks). De X is het Romeinse cijfer voor 10, wat verwijst naar de eerste vertoning van het CC prototype in 1996. Dit model leek van buiten veel op zijn voorganger maar was van binnen geüpgraded met de nieuwste technologie en had voor het eerst een motor volledig gemaakt door Koenigsegg. Later in 2008 werd hier een variatie op gemaakt, de CCX Edition (2 stuks). Vooral de nieuwe achtervleugel en side winglets vielen op, die samen zorgden voor meer stabiliteit op hoge snelheden. Verder werd de motor licht aangepast en het exterieur werd volledig gemaakt van carbon. Toevallig staat er bij Super Vettura op dit moment ook een CCX te koop waar €2,21 miljoen voor wordt gevraagd.
CCX: topsnelheid = 395km/h en 0-100km/h = 3,2 seconden

CCX Edition: topsnelheid = 400km/h en 0-100km/h = 3,0 seconden

Even terug naar 2007 want tussen de CCX en CCX Edition onthulde Koenigsegg maar liefst 2 andere modellen. We beginnen met de CCGT (1 stuk), die niet straatlegaal was en bedoelt om te racen in de FIA GT1 klasse. Dit pakte helaas anders uit dan verwacht, alles hierover staat in dit artikel. Het tweede model was de CCXR (6 stuks). Dit was een CCX die geschikt was om op E85 benzine te rijden, wat door de hogere octaan rating voor veel meer pk zorgt. Daarnaast werd de aerodynamica ook verbetert wat zorgde voor zo'n indrukwekkende auto dat hij door het Forbes Magazine in de top 10 mooiste auto's aller tijden werd gekozen. In 2008 werd op de Geneva motorshow tegelijkertijd met de CCX Edition, de CCXR Edition (4 stuks) onthuld. Deze bevatte ongeveer dezelfde upgrades als de CCX Edition: nieuwe achtervleugel, side winglets en een exterieur helemaal van carbon. De Edition modellen zou je kunnen zijn als de agressievelingen geoptimaliseerd voor circuit performance. Daarnaast zijn ze nogal zeldzaam. 
CCXR: topsnelheid = 400km/h en 0-100km/h = 3,1 seconden

CCXR Edition: topsnelheid = 400km/h en 0-100km/h = 2,9 seconden

Echter vond Koenigsegg het zelf allemaal nog niet genoeg, en ontwikkelde hetzelfde jaar nog de super exclusieve CCXR Trevita (2 stuks). Trevita is Zweeds voor "de drie witten". Er zouden namelijk oorspronkelijk 3 CCXR Trevita's gemaakt worden maar dat aantal werd later teruggebracht naar 2. Wit verwijst naar het carbon, dat door een speciale techniek wit was gemaakt. Daarvoor was het geen enkel automerk gelukt om gekleurd carbon te produceren. Het resultaat was verbluffend, zeker omdat het exterieur helemaal bedekt was met een soort diamant laag genaamd Koenigsegg Proprietary Diamond Weave. Hierna was Koenigsegg er nog niet klaar mee, en maakt 1 laatste finale model voor de CC serie, de CCXR Special Edition (2 stuks). Er werden t.o.v. van de gewone Edition wat technologieën uit de F1 toegevoegd, zoals het schakel systeem en de achtervleugel. Daarnaast werden er een aantal gadgets toegevoegd aan het interieur, zoals een touchscreen infotainment scherm en een G-force meter.
CCXR Trevita: topsnelheid = 400km/h en 0-100km/h = 2,9 seconden

CCXR Special Edition: topsnelheid = 400km/h en 0-100km/h = 2,9 seconden

De CCXR Special Edition betekende het einde van deze serie, althans voor ruim een decennium. In 2022 werd namelijk tijdens de Monterey Car Week de CC850 (70 stuks) bekend gemaakt. Het is de viering van het 20 jaar bestaan van de CC8S, die in 2002 in productie ging, en ook voor Christian von Koenigsegg zijn 50e verjaardag. Het is een moderne versie van de CC8S; van buiten hebben beide modellen veel overeenkomsten maar van binnen is bijna alles vernieuwd. Een van de opmerkelijkste innovaties is het engage shift system (ESS), die je zowel met de hand kan schakelen als in de automaat modus kan zetten waarbij er 9 versnellingen gebruikt worden. Hier heeft Top Gear zelfs een award voor uitgedeeld. 
CC850: topsnelheid = / en 0-100km/h = /

De CC850 betekent echt het einde van de CC serie, al zullen alle 70 exemplaren de komende jaren nog afgeleverd moeten worden. Het is een reeks auto's die zowel qua design als performance uitblinken. Er zijn nog tal van circuit records mee neergezet die niet allemaal in dit artikel paste. Tenslotte kunnen we de CC850 misschien wel als hint zien: zal er over een paar jaar ook een nieuwe Agera worden onthuld?


Bron: veruit het grootste deel van de informatie is te danken aan Koenigsegg, ondersteund met mijn eigen kennis.
Image credits: Koenigsegg (10 foto's), met uitzondering van de afbeeldingen met rechts onderin een watermerk (2 foto's).