Wie kent hem niet, de opvallende blauw-oranje livery op een auto. Tot op de dag van vandaag is het een van de populairste liveries van allemaal, maar hoe is hij eigenlijk zo beroemd geworden?
Het verhaal van de Gulf Oil livery begon opmerkzaam genoeg niet met een auto, maar met een vliegtuig. In 1930 kocht Gulf namelijk een Grumman G-22 "Gulfhawk II" vliegtuig, die in 1936 in het oranje werd afgeleverd met enkele blauwe accenten. Dit was het eerste moment dat de kleuren van het Gulf logo op een voertuig te zien waren. Hiermee werd over Europa gevlogen met als doel om daar reclame te maken. De eerste publieke vertoningen werden zo gemaakt, maar ja, geen enkele auto heeft een KLM of Transavia livery. Er zit dus meer achter.
![Grumman G22 Gulfhawk II](https://www.motortrend.com/uploads/sites/11/2020/11/Grumman-G-22-Gulfhawk-II-02.jpg?interpolation=lanczos-none&fit=around|660:371?w=768&width=768&q=75&format=webp) |
Grumman G-22 "Gulfhawk II" |
In 1936 werd Gulf betrokken in het racen: ze bouwde 4 verschillende race auto's bedoeld voor de Indianapolis 500. Van 1938 t/m 1941 werd meegedaan maar grote resultaten bleven uit. In 1946 werd de enige overgebleven auto verkocht, de andere 3 waren gecrasht of afgebrand. Echter werden in die tijd nog geen sponsor liveries gebruikt op de auto's, maar de stap naar het racen was gemaakt.
In de jaren 60 kwam Gulf terug in de race wereld, maar nu als hoofdsponsor van John Wyer Automotive Engineering. In 1967 kwam dat tot een succes: een Mirage-Ford M1 in de Gulf Livery won de 1000km van Spa-Francorchamps. Verderop in hetzelfde Sportscar seizoen werden nog twee eerste plaatsen gepakt. Dit betekende het begin van de opmars van de Gulf livery. Maar voordat hij echt bekend zou worden, moest er nog meer gedaan worden en de perfecte manier daarvoor was het winnen van de 24 van Le Mans.
![Mirage Ford M1](https://euassets.gulfoilltd.com/gulfoilltd.com/2023-10/1967%20Mirage%20M1.webp?VersionId=zCzxApx5vY2PlcxG7EqfNnwvFvqEkxIw) |
Mirage-Ford M1: Sportscar Championship 1967 |
In 1968 verscheen Gulf-JW aan de start van Le Mans met een Ford GT40. De 2 jaren daarvoor was de Ford GT40 zeer dominant geweest, te vergelijken met het huidige Red Bull Racing F1. Eerder in het seizoen waren al 7 overwinningen geboekt maar dit was natuurlijk de belangrijkste race. De droom kwam uit: er werd gewonnen met maar liefst 5 rondes voorsprong. En alsof dat nog niet genoeg was deden ze het in 1969 opnieuw met nog een tweede auto op de 3e plek. Dit was een indrukwekkende prestatie en nu begon de Gulf livery populair te worden.
![Ford GT40 Gulf](https://euassets.gulfoilltd.com/gulfoilltd.com/2023-10/1966%20Ford%20GT40.webp?VersionId=dVJiimjW5E6wY9Tu.mgyICzMXc2b5nLc) |
Ford GT40: Sportscar Championship 1968 en 1969 |
De jaren daarna breidde die populariteit zich uit. In 1970 werd de overstap gemaakt naar een Porsche 917, waarmee 8 races werden gewonnen. Daarna maakte Steve McQueen een film over Le Mans, waarin Gulf veel te zien was. Dit zorgde voor internationale bekendheid. Ook bleven de race resultaten niet uit en werd er nog veel gewonnen, waaronder voor de 3e keer Le Mans in 1975.
![Porsche 917 Gulf](https://euassets.gulfoilltd.com/gulfoilltd.com/files/1970%20Porsche%20917%20-%201030x785.webp?VersionId=bavvy6nxQR4skTAzIIXi2AZ3jMax7MDe) |
Porsche 917: Sportscar Championship 1970 |
Ondertussen was Gulf ook naar de Formule 1 gekomen in 1968 als sponsor van McLaren (dit was nog in de tijd van Bruce McLaren). Er werden meerdere overwinningen behaald, alleen werd niet gereden met de Gulf livery. Toch droeg het bij aan de naamsbekendheid. Helaas werd het contract verbroken in 1974 en Gulf was de 20 jaar daarna niet zo actief in de internationale race wereld. Echter kwam Gulf terug in 1994 als sponsor van het Kremer Porsche team in de 24h van Le Mans. Jammer genoeg werd slechts een 6e plek behaald maar het jaar daarop werden de banden met McLaren hersteld! Met de beroemde F1 GTR werd vervolgens het Global GT Championship in 1996 gewonnen.
![McLaren F1 GTR](https://euassets.gulfoilltd.com/gulfoilltd.com/files/1995-1997%20McLaren%20F1%2015R002%20-%201030x785.webp?VersionId=PBpcClQtq_WJ8ScPrhAQTPrRbCvAC.2r) |
McLaren F1 GTR: Global GT Championship 1995 en 1996 |
Nu nog steeds is de Gulf livery hier en daar opgedoken in zowel het racen als op straatlegale auto's. Enkele voorbeelden zijn het sponsoren van Audi en Aston Martin in de WEC. Verder duurt het partnership met McLaren ook nog steeds voort. Zo koos McLaren voor een speciale Gulf livery tijdens de F1 van Monaco in 2021 en werd dit jaar een McLaren Solus GT afgeleverd aan de Triple F Collection in de iconische kleurstelling. Samenvattend kunnen we zeggen dat de zeer vele uitmuntende race resultaten in verschillende internationale race competities over een periode van bijna een eeuw de sleutel tot succes was.
![McLaren F1 MCL35M](https://euassets.gulfoilltd.com/gulfoilltd.com/files/2021%20-%20Gulf%20Historic%20Livery%20Returns%20to%20Formula%20One.webp?VersionId=S_5R2Ayv1wtUHSbLneHZQmMjpuRttiQD) |
McLaren MCL35M: F1 GP Monaco 2021 |
Opvallend is dat het Gulf logo oranje met donker blauw is. Af en toe is hier ook meer gereden maar over het algemeen wordt het licht blauw veel meer gebruikt. De overstap hiernaar is gemaakt in de periode van de Ford GT40: het donkere werd te onopvallend en bescheiden gevonden en daarom is deze switch gemaakt. De precieze namen hiervoor zijn tangerine orange en zenith blue. Hieronder staan nog een aantal foto's van enkele bijzondere auto's in de Gulf kleurstelling:
![McLaren Solus GT Triple F](https://exclusivecarregistry.com/render-images?imgid=510888&thumb=1) |
McLaren Solus GT
|
![](https://euassets.gulfoilltd.com/gulfoilltd.com/files/2020%20-%20Gulf%20and%20McLaren%20Become%20Strategic%20Partners_3.webp?VersionId=oubU487h5ZqrDzJNRbitPaw0JRjRKgye) |
McLaren Elva
![Techart GT Street R](https://www.techart.de/fileadmin/_processed_/3/f/csm_TECHART_GTstreetR_70_01_32e980f2c9.jpeg) | Techart GT Street R |
|
![Kremer Porsche K8 Spyder](https://euassets.gulfoilltd.com/gulfoilltd.com/files/1994%20Gulf%20Kremer%20Porsche%20Spyder%20-%201030x785.webp?VersionId=kE.CQmSQlWlaLzdTCY7U0XuyXxjqUVNa) |
Kremer Porsche Spyder K8: Le Mans 1994 |
![Aston Martin DBR9](https://euassets.gulfoilltd.com/gulfoilltd.com/files/2008%20-%20Gulf%20and%20Aston%20Martin%20Racing_0.webp?VersionId=DVN3eKadxSA.MCrb58nZY1GLAy9WBpyt) |
Aston Martin DBR9: GT1 2008 |